Neus voor succes
Ann Gottlieb is een van ’s werelds bekendste ‘neuzen’. Ze creëert succesparfum na succesparfum, waaronder klassiekers als Eternity en Obsession van Calvin Klein, For her van Narciso Rodriguez en Daisy van Marc Jacobs. Ze stond ook aan de wieg van Calvin Klein’s nieuwe Euphoria eau de toilette.

Je hebt al zoveel iconische geuren op je naam staan, is er nog ruimte voor meer?
‘Zolang je gelooft in een concept en er een gevoel bij hebt, altijd. Hoewel ik word gezien als ‘iemand met een goede neus’, voel ik me ook marketingmens en ontwikkelaar. De geur moet een goede basis vormen, maar de marketing eromheen is bijna zo belangrijk. Als je wilt concurreren met schoenen, tassen en iPods móet je wel met een pakkend concept komen.’

Kan een geur jou nog van je stuk brengen?
‘Absoluut! In de flagship store van Guerlain op de Champs-Elysées, vind ik geweldige geuren. Een vorm van schoonheid die je nog maar zelden tegenkomt. Net als in de etherische olie-huizen. Daar grappen ze altijd dat ze bidden voor mijn glimlach, omdat ze weten dat als ze met iets moois komen, de grijns niet van mijn gezicht te slaan is.’

Wat zie jij als jouw grootste professionele succes?
‘Ik denk CK one. De geur doet het goed bij zowel vrouwen als mannen, nog steeds. Dat doet wel wat met je. J’Adore voor Dior was ook belangrijk voor me. Na bijna een decennium van frisse, lichte geuren was er ineens die gouden, vrouwelijke geur.’

Denk je dat het tempo waarmee nieuwe geuren gelanceerd worden lager komt te liggen?
‘Iedereen begrijpt dat het zo niet door kan gaan. De celebritygeuren gaan steeds minder, ook omdat ze gericht zijn op een jonge doelgroep. Als industrie moeten we ons bezig gaan houden met volwassenen. Zij hebben nu eenmaal meer geld te besteden en zijn selectiever. Kwaliteit hoort de reden tot kopen van een geur te zijn, niet het feit dat een beroemdheid zijn naam eraan heeft verbonden.’

Welke geur had je zelf willen creëren?
‘Ik ben echt een Guerlain-meisje en ik ben dol op oude klassiekers als L’heure Bleu. Over het algemeen ben ik niet zo van de geuren die ontworpen zijn om even aan te ruiken, om vervolgens uit te roepen ‘O, I love this!’. Ik hou van geuren die ontworpen zijn om met klasse te dragen.’

Hoe gaat dat, zo’n nieuw project voor een klant? Krijg je carte blanche?
‘Normaal gesproken omschrijf ik een geur eerst in woorden. Ik ben verantwoordelijk voor het type geur en ik werk over en weer met de mensen achter het merk. Er is altijd wel enige vorm van betrokkenheid, hoewel de mate waarin van designer tot designer en van celeb tot celeb verschilt. Natuurlijk kijk je naar wat het bedrijf al in zijn portfolio heeft en welke trends er spelen.’

Welke factoren spelen verder mee?
‘De kleuren die bij een merk horen kunnen me inspireren. Daarnaast is leeftijd een belangrijke factor; voor iemand van 35 maak je andere keuzes dan voor iemand van 18. Hoe jonger de doelgroep, hoe fruitiger de geur. En je houdt natuurlijk rekening met de ontwerper of de beroemdheid die de geur moet vertegenwoordigen. Marc Jacobs is een heel opgewekte, creatieve man, daar hoort geen zware geur bij. En voor een serieus type als Narciso Rodriguez zou je juist nooit iets frivools of speels doen. Dat gegeven vormt de sleutel.’